Egy lelkes tanító blogja

Egy lelkes tanító blogja

Szövegfeldolgozás

2015. december 08. - kalózpepi

Szövegfeldolgozás

A szövegfeldolgozás funkciói:

  • Személyiségformálás
    • minden könyv hat a személyiségre
  • Az esztétikum befogadása
    • elsősorban a szépirodalmi művek, de mindegyik
  • A nyelvismeret fejlesztése
    • szókincsbővítés
  • Az olvasóvá nevelés
    • elsősorban a felolvasás alapozza, a szövegértő olvasás és az olvasás technikájának fejlettsége juttatja el a gyereket az olvasóvá váláshoz
  • Az önálló tanulási képesség alapozása
    • ki kell tudni emelni a szövegből a lényeget => összefüggések felfedezése => következtetés stb.
  • A műelemzés előkészítése
    • a felső tagozatos irodalomtanítást alapozzuk
  • A tudatos szövegbefogadás fejlesztése
    • az olvasottak beépülése a tudatba

 

! A szövegfeldolgozás klasszikus modelljei

Részenkénti szövegfeldolgozás

Globális szövegfeldolgozás

 

Részenkénti szövegfeldolgozás:

  • Egy olvasókönyvi szöveget részekre osztok, és a részeket külön-külön dolgozom fel
  • Egyértelműen jól részekre osztható szövegeknél használom
    • helyszín alapján, időpontok alapján, illetve ha több szálon fut a cselekmény, ha a szöveg hosszú, és a gyerek számára átláthatatlan
  • A szépirodalmi szövegeknél használjuk inkább
  • Alsóbb évfolyamoknál gyakrabban használom
  • Előnyei: A gyerekeknek egyszerre csak kis v. rövid szövegrészben kell tájékozódnia

Alaposabban lehet az elemzést elvégezni => a mélyebb szövegstruktúrát is könnyebb feltárni

  • Hátrányai: Elveszhetek az apró részletekben

Ha nem érek a szöveg végére, a szöveg szétesik

A részenkénti szövegfeldolgozás menete:

  1. Előkészítés (elemei szabadon felcserélhetőek)
    • Jelentések meghallgatása
    • házi feladat ellenőrzése
    • helyes ejtési gyakorlat (függjön össze a szöveggel)
      • alsóbb évfolyamokban nehezen olvasható szavakat kigyűjteni és begyakoroltatni
    • Játék (A szöveg befogadását készítse elő)
    • Ismétlés – Előzetes ismeretanyag felidézése
    • Célkitűzés („A mai órán a Kismalac és a farkasok című mesével…”
    • Címjóslás
    • Ha az első megértést gátolja a szövegben lévő sok ismeretlen szó, akkor azokat itt kell megmagyaráznom (ez ritka)
    • Nagyon jó, ha ez a rész motiváló, játékos, várakozást kelt a gyerekekben

 

  1. Ismerkedés a szöveggel
    • Bemutató olvasás !
      • Csak és kizárólag a tanító végezheti
      • Ezt sokszor többet használjuk
      • Szépirodalmi szövegeknél biztosan ezt használjuk (az esztétikai

élmény miatt)

  • A bemutató olvasásra nagyon fel kell készülni, tükör előtt be        

kell gyakorolni, sorkihúzóval bejelölni, hogy hol fogok

kitekinteni

  • Közben sohasem járkálhatok, állva v. ülve végzem (meseszék

meseszőnyeg)

  • Ne legyen színpadi kiselőadás, ne legyen eltúlzott
  • A gyerekek könyve nyitva és csukva is lehet
  • A bemutató olvasáshoz megfigyelési szempontot adni szigorúan

tilos. – a gyerek egészében szeretné bef. a szöveget

 

  • Néma olvasás !
    • Néma olvasást használok általában az ismeretközlő szövegeknél,

a publicisztikai szövegeknél, de használhatok a szépirodalmi

szövegeknél is

  • Inkább 3.-4. évfolyamban

II/1. Spontán reakciók meghallgatása

  • Az olvasásélmény utáni első reakciók, melyek feltörnek a gyerekekből
  • : Hú, nekem ezt már olvasta az anyukám
  • Hallgassunk meg minél többet
  • Amikor olyan átütő, megrázó stb. szöveggel van dolgunk, gyakran spontán reakció a csend, ekkor várjunk egy kis ideig…
    • Kinek tetszett? (szig. tilos megkérdezni, hogy kinek nem)
  • 2-3 percig tart

 

II/2. Elsődleges megértés ellenőrzése (szabadon választható el is hagyható)

  • DE némaolvasás után mindenképpen kötelező
  • 2-3 globális tartalomra vonatkozó kérdést teszek fel
    • Hol, mikor játszódik? Kik a szereplői? Max 1-2 cselekménymozzanatra stb. Részletekre kérdezni szig. tilos!

 

 

  • Szövegfeldolgozás

III/1. Részekre osztás

  • feloszthatom makro-szerkezetiegységekre
    • Bevezetés, tárgyalás, befejezés
    • Így ritkán szoktuk
  • feloszthatom mikro-szerkezetiegységekre
    • Bekezdésekre tagolás
    • 5-6 résznél többre ne osszuk fel

 

  • Néma újraolvasással, 3.-4. osztályban részekre osztás önállóan: jelöld be az egyes részek határait; felírok egy vázlatot és az alapján kell részekre osztani
  • Húzd alá a számodra ismeretlen szavakat a néma újraolvasásnál
  • Általában szakaszosan haladunk az olvasással, egy adott rész végénél megállunk és bejelöltetjük

III/2. Egy rész feldolgozása

  1. A részcélkitűzés
    • : Figyeld meg mi történt Ferkóval a dinnyeföldön
  2. Újraolvasás
    • : Géza, kezdd olvasni a szöveget!
    • csak jól olvasó gyerekkel olvastathatok
    • kijelöltem a részhatárt
  3. Kérdések és válaszok segítségével megbeszéltetjük a tartalmat, stílust stb.
    • általában kérdéseket teszek fel, lineárisan haladok a szövegben
      • ide hozhatok be akár feladatlapot, differenciált csoportmunkát
    • ha eddig nem tettük meg, megbeszélhetjük az ismeretlen szavakat
  4. Részösszefoglalás
    • foglaljuk össze egy mondatban, hogy mi történt ebben a részben
    • vagy fogalmazzunk vázlatpontokat
      • „milyen címet adtál ennek a résznek

Minden részen így kell végighaladni!

 

  1. Szintetizálás
  • Újra egyben dolgozom a szöveggel
  • Hogyan: pl. képek, kulcsmondatok segítségével sorba rendezés, tartalommondás, újraolvasás
  1. Házi feladat feladása és értékelés
    • Értékelés személyre szabott

 

A globális szövegfeldolgozás menete:

  1. Előkészítés (elemei szabadon felcserélhetőek)
  • Jelentések meghallgatása
  • házi feladat ellenőrzése
  • helyes ejtési gyakorlat (függjön össze a szöveggel)
    • alsóbb évfolyamokban nehezen olvasható szavakat kigyűjteni és begyakoroltatni
  • Játék (A szöveg befogadását készítse elő)
  • Ismétlés – Előzetes ismeretanyag felidézése
  • Célkitűzés („A mai órán a Kismalac és a farkasok című mesével…”
  • Címjóslás
  • Ha az első megértést gátolja a szövegben lévő sok ismeretlen szó, akkor azokat itt kell megmagyaráznom (ez ritka)
  • Nagyon jó, ha ez a rész motiváló, játékos, várakozást kelt a gyerekekben

 

  1. Ismerkedés a szöveggel
  • Bemutató olvasás
    • Csak és kizárólag a tanító végezheti
    • Ezt sokszor többet használjuk
    • Szépirodalmi szövegeknél biztosan ezt használjuk (az esztétikai

élmény miatt)

  • A bemutató olvasásra nagyon fel kell készülni, tükör előtt be        

kell gyakorolni, sorkihúzóval bejelölni, hogy hol fogok

kitekinteni

  • Közben sohasem járkálhatok, állva v. ülve végzem (meseszék

meseszőnyeg)

  • Ne legyen színpadi kiselőadás, ne legyen eltúlzott
  • A gyerekek könyve nyitva és csukva is lehet
  • A bemutató olvasáshoz megfigyelési szempontot adni szigorúan

tilos. – a gyerek egészében szeretné bef. a szöveget

 

  • Néma olvasás
    • Néma olvasást használok általában az ismeretközlő szövegeknél,

a publicisztikai szövegeknél, de használhatok a szépirodalmi

szövegeknél is

  • Inkább 3.-4. évfolyamban

 

 

 

II/1. Spontán reakciók meghallgatása

  • Az olvasásélmény utáni első reakciók, melyek feltörnek a gyerekekből
  • : Hú, nekem ezt már olvasta az anyukám
  • Hallgassunk meg minél többet
  • Amikor olyan átütő, megrázó stb. szöveggel van dolgunk, gyakran spontán reakció a csend, ekkor várjunk egy kis ideig…
    • Kinek tetszett? (szig. tilos megkérdezni, hogy kinek nem)
  • 2-3 percig tart

 

II/2. Elsődleges megértés ellenőrzése (szabadon választható el is hagyható)

  • DE némaolvasás után mindenképpen kötelező
  • 2-3 globális tartalomra vonatkozó kérdést teszek fel
    • Hol, mikor játszódik? Kik a szereplői? Max 1-2 cselekménymozzanatra stb. Részletekre kérdezni szig. tilos!

 

III. Szövegfeldolgozás

  • Végig a szöveg globális vizsgálata zajlik adott szempontok alapján
    • epikai műveknél: szereplők, hely, idő, cselekmény
    • lírai műveknél: képek, hangulatok, érzelmek, nyelvi akusztikai réteg: refrén, rím
    • ismeretterjesztő szövegeknél: információk, adatok, tények vizsgálata, kulcsszavak keresése stb.
  • Mindenképpen megtörténik a lényegkiemelés (tanulság
  • Lineárisan haladunk a szövegben

 

 

  1. Szintetizálás
  • Újra egyben dolgozom a szöveggel
  • Hogyan: pl. képek, kulcsmondatok segítségével sorba rendezés, tartalommondás, újraolvasás

 

  1. Házi feladat feladása és értékelés
    • Értékelés személyre szabott
süti beállítások módosítása