Szövegfeldolgozás
A szövegfeldolgozás funkciói:
- Személyiségformálás
- minden könyv hat a személyiségre
- Az esztétikum befogadása
- elsősorban a szépirodalmi művek, de mindegyik
- A nyelvismeret fejlesztése
- szókincsbővítés
- Az olvasóvá nevelés
- elsősorban a felolvasás alapozza, a szövegértő olvasás és az olvasás technikájának fejlettsége juttatja el a gyereket az olvasóvá váláshoz
- Az önálló tanulási képesség alapozása
- ki kell tudni emelni a szövegből a lényeget => összefüggések felfedezése => következtetés stb.
- A műelemzés előkészítése
- a felső tagozatos irodalomtanítást alapozzuk
- A tudatos szövegbefogadás fejlesztése
- az olvasottak beépülése a tudatba
! A szövegfeldolgozás klasszikus modelljei |
|
Részenkénti szövegfeldolgozás |
Globális szövegfeldolgozás |
Részenkénti szövegfeldolgozás:
- Egy olvasókönyvi szöveget részekre osztok, és a részeket külön-külön dolgozom fel
- Egyértelműen jól részekre osztható szövegeknél használom
- helyszín alapján, időpontok alapján, illetve ha több szálon fut a cselekmény, ha a szöveg hosszú, és a gyerek számára átláthatatlan
- A szépirodalmi szövegeknél használjuk inkább
- Alsóbb évfolyamoknál gyakrabban használom
- Előnyei: A gyerekeknek egyszerre csak kis v. rövid szövegrészben kell tájékozódnia
Alaposabban lehet az elemzést elvégezni => a mélyebb szövegstruktúrát is könnyebb feltárni
- Hátrányai: Elveszhetek az apró részletekben
Ha nem érek a szöveg végére, a szöveg szétesik
A részenkénti szövegfeldolgozás menete:
- Előkészítés (elemei szabadon felcserélhetőek)
- Jelentések meghallgatása
- házi feladat ellenőrzése
- helyes ejtési gyakorlat (függjön össze a szöveggel)
- alsóbb évfolyamokban nehezen olvasható szavakat kigyűjteni és begyakoroltatni
- Játék (A szöveg befogadását készítse elő)
- Ismétlés – Előzetes ismeretanyag felidézése
- Célkitűzés („A mai órán a Kismalac és a farkasok című mesével…”
- Címjóslás
- Ha az első megértést gátolja a szövegben lévő sok ismeretlen szó, akkor azokat itt kell megmagyaráznom (ez ritka)
- Nagyon jó, ha ez a rész motiváló, játékos, várakozást kelt a gyerekekben
- Ismerkedés a szöveggel
- Bemutató olvasás !
- Csak és kizárólag a tanító végezheti
- Ezt sokszor többet használjuk
- Szépirodalmi szövegeknél biztosan ezt használjuk (az esztétikai
- Bemutató olvasás !
élmény miatt)
- A bemutató olvasásra nagyon fel kell készülni, tükör előtt be
kell gyakorolni, sorkihúzóval bejelölni, hogy hol fogok
kitekinteni
- Közben sohasem járkálhatok, állva v. ülve végzem (meseszék
meseszőnyeg)
- Ne legyen színpadi kiselőadás, ne legyen eltúlzott
- A gyerekek könyve nyitva és csukva is lehet
- A bemutató olvasáshoz megfigyelési szempontot adni szigorúan
tilos. – a gyerek egészében szeretné bef. a szöveget
- Néma olvasás !
- Néma olvasást használok általában az ismeretközlő szövegeknél,
a publicisztikai szövegeknél, de használhatok a szépirodalmi
szövegeknél is
- Inkább 3.-4. évfolyamban
II/1. Spontán reakciók meghallgatása
- Az olvasásélmény utáni első reakciók, melyek feltörnek a gyerekekből
- : Hú, nekem ezt már olvasta az anyukám
- Hallgassunk meg minél többet
- Amikor olyan átütő, megrázó stb. szöveggel van dolgunk, gyakran spontán reakció a csend, ekkor várjunk egy kis ideig…
- Kinek tetszett? (szig. tilos megkérdezni, hogy kinek nem)
- 2-3 percig tart
II/2. Elsődleges megértés ellenőrzése (szabadon választható el is hagyható)
- DE némaolvasás után mindenképpen kötelező
- 2-3 globális tartalomra vonatkozó kérdést teszek fel
- Hol, mikor játszódik? Kik a szereplői? Max 1-2 cselekménymozzanatra stb. Részletekre kérdezni szig. tilos!
- Szövegfeldolgozás
III/1. Részekre osztás
- feloszthatom makro-szerkezetiegységekre
- Bevezetés, tárgyalás, befejezés
- Így ritkán szoktuk
- feloszthatom mikro-szerkezetiegységekre
- Bekezdésekre tagolás
- 5-6 résznél többre ne osszuk fel
- Néma újraolvasással, 3.-4. osztályban részekre osztás önállóan: jelöld be az egyes részek határait; felírok egy vázlatot és az alapján kell részekre osztani
- Húzd alá a számodra ismeretlen szavakat a néma újraolvasásnál
- Általában szakaszosan haladunk az olvasással, egy adott rész végénél megállunk és bejelöltetjük
III/2. Egy rész feldolgozása
- A részcélkitűzés
- : Figyeld meg mi történt Ferkóval a dinnyeföldön
- Újraolvasás
- : Géza, kezdd olvasni a szöveget!
- csak jól olvasó gyerekkel olvastathatok
- kijelöltem a részhatárt
- Kérdések és válaszok segítségével megbeszéltetjük a tartalmat, stílust stb.
- általában kérdéseket teszek fel, lineárisan haladok a szövegben
- ide hozhatok be akár feladatlapot, differenciált csoportmunkát
- ha eddig nem tettük meg, megbeszélhetjük az ismeretlen szavakat
- általában kérdéseket teszek fel, lineárisan haladok a szövegben
- Részösszefoglalás
- foglaljuk össze egy mondatban, hogy mi történt ebben a részben
- vagy fogalmazzunk vázlatpontokat
- „milyen címet adtál ennek a résznek
Minden részen így kell végighaladni!
- Szintetizálás
- Újra egyben dolgozom a szöveggel
- Hogyan: pl. képek, kulcsmondatok segítségével sorba rendezés, tartalommondás, újraolvasás
- Házi feladat feladása és értékelés
- Értékelés személyre szabott
A globális szövegfeldolgozás menete:
- Előkészítés (elemei szabadon felcserélhetőek)
- Jelentések meghallgatása
- házi feladat ellenőrzése
- helyes ejtési gyakorlat (függjön össze a szöveggel)
- alsóbb évfolyamokban nehezen olvasható szavakat kigyűjteni és begyakoroltatni
- Játék (A szöveg befogadását készítse elő)
- Ismétlés – Előzetes ismeretanyag felidézése
- Célkitűzés („A mai órán a Kismalac és a farkasok című mesével…”
- Címjóslás
- Ha az első megértést gátolja a szövegben lévő sok ismeretlen szó, akkor azokat itt kell megmagyaráznom (ez ritka)
- Nagyon jó, ha ez a rész motiváló, játékos, várakozást kelt a gyerekekben
- Ismerkedés a szöveggel
- Bemutató olvasás
- Csak és kizárólag a tanító végezheti
- Ezt sokszor többet használjuk
- Szépirodalmi szövegeknél biztosan ezt használjuk (az esztétikai
élmény miatt)
- A bemutató olvasásra nagyon fel kell készülni, tükör előtt be
kell gyakorolni, sorkihúzóval bejelölni, hogy hol fogok
kitekinteni
- Közben sohasem járkálhatok, állva v. ülve végzem (meseszék
meseszőnyeg)
- Ne legyen színpadi kiselőadás, ne legyen eltúlzott
- A gyerekek könyve nyitva és csukva is lehet
- A bemutató olvasáshoz megfigyelési szempontot adni szigorúan
tilos. – a gyerek egészében szeretné bef. a szöveget
- Néma olvasás
- Néma olvasást használok általában az ismeretközlő szövegeknél,
a publicisztikai szövegeknél, de használhatok a szépirodalmi
szövegeknél is
- Inkább 3.-4. évfolyamban
II/1. Spontán reakciók meghallgatása
- Az olvasásélmény utáni első reakciók, melyek feltörnek a gyerekekből
- : Hú, nekem ezt már olvasta az anyukám
- Hallgassunk meg minél többet
- Amikor olyan átütő, megrázó stb. szöveggel van dolgunk, gyakran spontán reakció a csend, ekkor várjunk egy kis ideig…
- Kinek tetszett? (szig. tilos megkérdezni, hogy kinek nem)
- 2-3 percig tart
II/2. Elsődleges megértés ellenőrzése (szabadon választható el is hagyható)
- DE némaolvasás után mindenképpen kötelező
- 2-3 globális tartalomra vonatkozó kérdést teszek fel
- Hol, mikor játszódik? Kik a szereplői? Max 1-2 cselekménymozzanatra stb. Részletekre kérdezni szig. tilos!
III. Szövegfeldolgozás
- Végig a szöveg globális vizsgálata zajlik adott szempontok alapján
- epikai műveknél: szereplők, hely, idő, cselekmény
- lírai műveknél: képek, hangulatok, érzelmek, nyelvi akusztikai réteg: refrén, rím
- ismeretterjesztő szövegeknél: információk, adatok, tények vizsgálata, kulcsszavak keresése stb.
- Mindenképpen megtörténik a lényegkiemelés (tanulság
- Lineárisan haladunk a szövegben
- Szintetizálás
- Újra egyben dolgozom a szöveggel
- Hogyan: pl. képek, kulcsmondatok segítségével sorba rendezés, tartalommondás, újraolvasás
- Házi feladat feladása és értékelés
- Értékelés személyre szabott