Egy lelkes tanító blogja

Egy lelkes tanító blogja

hangtanulás

2015. december 08. - kalózpepi

1. képolvasás 2. hívókép 3. hangelvlasztás 4. hangoztatás, hangelemzés 5. hangfelismerés 6. összevonás 7. hang-etű megfeleltetés

 

1.Képolvasás

 

Nyissátok ki a könyveteket a 72. oldalon!

Nézzétek meg a képet!

Hány törpe szerepel a képen?

Milyen az arca a kis törpének az első, és milyen a második képen?

Hol lehet?

Mi van az asztalon?

Mi van a földön?

Milyen színű a kalap?

Mi van a kalapon?

Milyen évszak lehet?

Mi van a kalap alatt?

Milyen színű a kis egér?

Vajon fél a törpe a kis egértől?

Vajon fél a kis egér a törpétől?

2. Hangtanítás

 

Hívókép megnevezése

Mi alól bújik ki a kis egér? – Kalap ( alól)

 

2.1. Hangleválasztás

Mondjátok ki még egyszer, hogy kalap!

Milyen hangot hallotok a szó elején?

 

2.2. Hangképzés tudatosítása

Mondjátok ki a ’k’ hangot!

Ahogy felemelem a kezem, egyre hangosabban mondjátok, majd ahogy leengedem, egyre halkabban!

Figyeljétek meg, hogy mivel képezzük a ’k’ hangot! (hátulsó szájpadlással)

Tegyétek a kezeteket a torkotokra és figyeljétek meg, hogy mi történik, amikor kimondjátok a „k” hangot! Rezeg a torkotok? ( Nem, mert zöngétlen)

 

2.3. A ’k’ hang keresése szavakban, hanganalízis

 

2.3.1. Szavakat fogok mondani. Ha olyan szót hallotok, amiben szerepel a „k” hang, álljatok fel!

Szavak: kos, galamb, kalitka, bicikli, üveg, teknős, ők

Hol hallottátok a ’k’ hangot? A szó elején, közepén vagy a végén? Mondjuk ki együtt!

 

2.3.2. Mit tegyek a kalapba?

Mondjatok nekem olyan szavakat, amik ’k’ hanggal kezdődnek! Ezeket beletesszük egy képzeletbeli kalapba.

 

2.3.3. Neveket fogok mondani, és nektek az lesz a dolgotok, hogy az előttetek lévő lapra annyi négyzetet rajzoljatok, ahány hangból áll a név és színezzétek ki azt a négyzetet, ahol halljátok a „k” hangot.

Nevek:  Réka, Kornél, Kitti, Patrik

 

2.4. Hangok összeolvasása, szintézis

Ez a kezem az „o” hang, ez a kezem a „k” hang. Kapcsoljátok össze a két hangot.( o- > ok) Mondjuk ki együtt!

- ok

Ugyanígy: ők, kő, ki. Mondjuk velük is mondatot!

 

3. Betűtanítás

 

3.1. A hang írott jelének bemutatása

Most megmutatom nektek a ’k’ hang jelét, a  ’k’ betűt.

 

3.2. Betűelemzés

Nézzük, hogy néz ki a „k” betű! Milyen vonalakból áll? (egy álló egyenes és két ferde egyenes)

Nézzétek meg, a betűzsákot a 72.oldalon! Ezek mind „k” betűk, csak másképp  vannak leírva, de mind ugyanazokból az elemből állnak.

 

3.3. Betűfelismerés, betűkeresés

3.3.1. Álljatok össze párokba, és gumicukrokból rakjátok ki a ’k’ betűt.

 

3.3.2. Karikázzátok be a ’k’ betűt a következő mondatban:

Mondat: Kőris Karcsi kerekeken érkezett a kertbe. (a mondatot megkapják papírcsíkon kinyomtatva)

 

3.4. Összeolvasás

Betűkártyákat felhasználva.

Betűkapcsolatokat láthattok a táblán, olvassuk össze őket együtt!

ka-lap

o-kos

kan-na

kó-la

 

Differenciálás:

A már olvasni tudók mondatokat kapnak, hogy olvassák el őket, és karikázzák be, ahol „k” betűt látnak.

Mondatok:

-Kis kacsa fürdik fekete tóban.

-Piroska és a farkas barangoltak körbe-körbe az erdőben.

-Jancsit és Juliskát elkapta a rút boszorkány.

süti beállítások módosítása