1. képolvasás 2. hívókép 3. hangelvlasztás 4. hangoztatás, hangelemzés 5. hangfelismerés 6. összevonás 7. hang-etű megfeleltetés
1.Képolvasás
Nyissátok ki a könyveteket a 72. oldalon! Nézzétek meg a képet! Hány törpe szerepel a képen? Milyen az arca a kis törpének az első, és milyen a második képen? Hol lehet? Mi van az asztalon? Mi van a földön? Milyen színű a kalap? Mi van a kalapon? Milyen évszak lehet? Mi van a kalap alatt? Milyen színű a kis egér? Vajon fél a törpe a kis egértől? Vajon fél a kis egér a törpétől? |
2. Hangtanítás
Hívókép megnevezése Mi alól bújik ki a kis egér? – Kalap ( alól)
2.1. Hangleválasztás Mondjátok ki még egyszer, hogy kalap! Milyen hangot hallotok a szó elején?
2.2. Hangképzés tudatosítása Mondjátok ki a ’k’ hangot! Ahogy felemelem a kezem, egyre hangosabban mondjátok, majd ahogy leengedem, egyre halkabban! Figyeljétek meg, hogy mivel képezzük a ’k’ hangot! (hátulsó szájpadlással) Tegyétek a kezeteket a torkotokra és figyeljétek meg, hogy mi történik, amikor kimondjátok a „k” hangot! Rezeg a torkotok? ( Nem, mert zöngétlen)
2.3. A ’k’ hang keresése szavakban, hanganalízis
2.3.1. Szavakat fogok mondani. Ha olyan szót hallotok, amiben szerepel a „k” hang, álljatok fel! Szavak: kos, galamb, kalitka, bicikli, üveg, teknős, ők Hol hallottátok a ’k’ hangot? A szó elején, közepén vagy a végén? Mondjuk ki együtt!
2.3.2. Mit tegyek a kalapba? Mondjatok nekem olyan szavakat, amik ’k’ hanggal kezdődnek! Ezeket beletesszük egy képzeletbeli kalapba.
2.3.3. Neveket fogok mondani, és nektek az lesz a dolgotok, hogy az előttetek lévő lapra annyi négyzetet rajzoljatok, ahány hangból áll a név és színezzétek ki azt a négyzetet, ahol halljátok a „k” hangot. Nevek: Réka, Kornél, Kitti, Patrik
2.4. Hangok összeolvasása, szintézis Ez a kezem az „o” hang, ez a kezem a „k” hang. Kapcsoljátok össze a két hangot.( o- > ok) Mondjuk ki együtt! - ok Ugyanígy: ők, kő, ki. Mondjuk velük is mondatot!
|
3. Betűtanítás
3.1. A hang írott jelének bemutatása Most megmutatom nektek a ’k’ hang jelét, a ’k’ betűt.
3.2. Betűelemzés Nézzük, hogy néz ki a „k” betű! Milyen vonalakból áll? (egy álló egyenes és két ferde egyenes) Nézzétek meg, a betűzsákot a 72.oldalon! Ezek mind „k” betűk, csak másképp vannak leírva, de mind ugyanazokból az elemből állnak.
3.3. Betűfelismerés, betűkeresés 3.3.1. Álljatok össze párokba, és gumicukrokból rakjátok ki a ’k’ betűt.
3.3.2. Karikázzátok be a ’k’ betűt a következő mondatban: Mondat: Kőris Karcsi kerekeken érkezett a kertbe. (a mondatot megkapják papírcsíkon kinyomtatva)
3.4. Összeolvasás Betűkártyákat felhasználva. Betűkapcsolatokat láthattok a táblán, olvassuk össze őket együtt! ka-lap o-kos kan-na kó-la
Differenciálás: A már olvasni tudók mondatokat kapnak, hogy olvassák el őket, és karikázzák be, ahol „k” betűt látnak. Mondatok: -Kis kacsa fürdik fekete tóban. -Piroska és a farkas barangoltak körbe-körbe az erdőben. -Jancsit és Juliskát elkapta a rút boszorkány. |