Egy lelkes tanító blogja

Egy lelkes tanító blogja

Ismeretközlő szöveg

2015. december 08. - kalózpepi

! Ismeretközlő szöveg feldolgozása

  • Cél: Ez az a szövegtípus, amivel a gyerekeket tanulni tanítom, hiszen az információkat gyűjtjük ki a szövegből. A lényeglátásra tanít. Későbbi írásbeli szövegalkotáshoz, fogalmazáshoz elengedhetetlen, hiszen ezek azok, amelyek legtöbbször egy algoritmus alapján épülnek fel. KÖZÉPPONTJÁBAN AZ INFORMÁCIÓK ÁLLNAK, MELYEKET KIEMELÜNK, VISZONYAIT FELTÁRJUK, ÚJ KAPCSOLATOKAT HOZUNK LÉTRE ÉS ELRAKTÁROZZUK.

 

  • Fajtái:
  • Elbeszélő, leíró
    • Fekete István regényei
  • Szépirodalmi, publicisztikai, tudományos alapú
  • A két modell egyikével dolgoztatom fel.

 

  • Előkészítő rész:
    • legyenek személyes élmények felidézései
    • a gyerekekben lévő tudásanyagot hozzuk elő = nézzük meg, mire építhetünk
    • beszélgetéssel, fürt ábra, pókháló ábra à (élménytechnikák)

 

  • Cím vizsgálat:
    • egy cím címke jellegű => utal a helyszínre, időre, szereplőkre, cselekményre, műfajra is. Érdemes jósoltatni. (Reklám jellegű cím = figyelemfelkeltés a cél)

 

  • Ismerkedés a szöveggel:
    • néha olvasással a legjobb
    • a gyengébben olvasókat magam köré gyűjthetem, nekik én olvasom fel
    • olvasó párok: ha a jól olvasó már végzett, akkor felolvashatja a társának

 

  • Szó és kifejezéskészlet magyarázata:
    • Nem maradhat ismeretlen szó

 

  • Feldolgozás:
    • Mindennek középpontjában a feldolgozás áll
    • Új információkkal kell nagyon alaposan dolgozni
    • Feladattípusok: (a szöveg álljon a középpontban)
      • gyűjtsenek lényeges és lényegtelen információkat a szövegből
      • adatok csoportosítása, vagy kiegészítése
      • logikai viszonyok feltárása. ok-okozat, rész-egész
      • szövegtagolási feladatok
      • tégy fel lényeges kérdéseket adatokra
        • meg tudod-e a szövegből azt, hogy…?
      • feleletválasztásos kérdések
      • igaz-hamis állítások és indoklás
      • tételmondatok a bekezdésekhez
      • vázlatkészítés
      • képek, ábrák, és azok értelmezése
      • szöveg-átalakítások
      • cselekedtetés: játsszuk el, rajzoljuk le
      • audiovizuális eszközök: magnó, video, DVD
        • rövid legyen (max. 5 min.)
        • bővíti a szövegben tanult ismereteket, vagy legalább igazodik hozzá
        • óra végén majd beszéljük meg
      • legyen könyvajánlás, ha a gyerek még olvas hozzá, akkor azt díjazzuk, vagy előzetes gyűjtőmunka
      • van-e saját élménye?
      • riport, interjú készítése
      • jegyzetelés: első lépéseit tesszük meg azzal, hogy közösen gyűjtjük ki leírhatjuk a lényeges információkat. Leírhatjuk a füzetbe, de azt is közösen. A vázlatkészítés is egyfajta lépcsőfok a jegyzeteléshez !
süti beállítások módosítása